EN
EE
LV
LT
RU
MĀRKETINGA STRATĒĢIJAS
JAUNAS IDEJAS
Raksts ir publicēts laikrakstā Dienas Bizness
(07.05.2008., Nr. 85)

Finansiāla atbildība par rezultātu

«Mārketinga darbam ir tikai viens novērtējums – klienta biznesa pārdošanas apjomu pieaugums. Savā darbā es orientējos uz rezultāta sasniegšanu,» tā Deniss Razžigajevs.

Deniss Razžigajevs iekļuva pērn Dienas Biznesa rīkotā konkursā Pārdošanas Tīģeris 2007 finālā kā SIA M.A.R.I.D.I. mārketinga direktors. «Divu gadu laikā mūsu komanda palielināja apgrozījumu no 30 tūkst. latu līdz 450 tūkst. latu. Un šīs panākums mudināja mani pāriet uz nākamo attīstības stadiju – dibināt savu mārketinga aģentūru,» stāsta D. Razžigajevs.

Mārketinga aģentūra Razzhigaev & Company aktīvu darbību uzsākusi 2007.gada vasarā. Aģentūras pamatpakalpojums ir mārketinga stratēģiju izstrāde mazajam un vidējam biznesam. Tikai pirmā pusgada laikā aģentūra ir izstrādājusi 17 mārketinga stratēģijas Latvijas klientiem, 3 stratēģijas Lietuvas uzņēmējiem un 1 - klientam Igaunijā.

Atbild par savu darbu

«Reklāmas biznesā finansiālu atbildību par darba rezultātu uzņemas retais. Visbiežāk mārketinga aģentūru honorārs ir atkarīgs no klientam veltīto stundu skaita, bet nevis no aģentūras darba rezultātiem. Man tas šķiet nepareizi. Prēmija tiek maksāta 6-12 mēnešus pēc mārketinga stratēģijas realizēšanas sākuma un ir atkarīga tikai no tā no tā vai, realizējot izstrādāto stratēģiju, reāli pieaug pakalpojuma pārdošanas skaitļi. Ja mārketinga stratēģija sasniedz izvirzīto mērķi (kas ir ierakstīts līgumā), aģentūra nopelna, ja nesasniedz – tad klients nemaksā prēmiju,» stāsta Deniss Razžigajevs.

Pašlaik šāda politika ir vienīgajai aģentūrai Baltijā. Pēc viņa domām, viss pakalpojuma tirgus ar laiku pāries uz šādu apmaksāšanas sistēmu. «Šobrīd mēs maksājam naudu uzreiz, bet vēl nezinām kādu rezultātu sasniegsim, un nezinām, vai mēs būsim apmierināti ar to rezultātu. Manuprāt, tas nav pareizi, jo katram pakalpojumu sniedzējam ir jāatbild par savu darbu. Protams, ir daudz vieglāk uzrakstīt projektu, paņemt naudu, un viss, un kas tālāk notiek, kompānija jau nenes atbildību,» teic D. Razžigajevs.

Saskata perspektīvas

«Latvijā mārketinga stiprākie tirgus spēlētāji ir starptautisko aģentūru filiāles Latvijā. Viņi strādā ar lielākiem uzņēmumiem, taču mums ir tāds segments kā mazais un vidējais uzņēmējs, kurām bieži vien nav nekādas sadarbības pieredzes ar mārketinga, PR un reklāmas aģentūrām. Parasti kompānijā ar 10-15 darbiniekiem nav speciāla cilvēka, kurš nodarbotos ar mārketingu, vai arī ir cilvēks, kurš nodarbojas ar reklāmas stendu izvietošanu, un nav nekādas zināšanas par kompleksa mārketinga stratēģiju, kura palīdzētu uzņēmumam attīstīt biznesu. Un tā viņi griežas pie manim,» par klientiem stāsta D. Razžigajevs.

Pēc viņa teiktā, tikai tad, kad uzņēmējs nevar ar saviem spēkiem pārdot savu preci, piemēram, inflācijas dēļ, viņš sāk meklēt jaunus risinājumus – griežas pie speciālista. «Īpaši krīzes situācijā, mārketinga pasākumi tieši palīdz attīstīt biznesu,» atzīmē mārketinga aģentūras īpašnieks. Jau šobrīd, pēc D. Razžigajeva teiktā, interese un atsaucība ir liela, un viņš saskata perspektīvas šajā darbībā.

Aptver Baltijas reģionu

Razzhigaev & Company aģentūra piedāvā tikai mārketinga stratēģijas izstrādāšanu. Šādu pakalpojumu ierobežojumu D. Razžigajevs skaidro: «Nav vērts sniegt pakalpojumus tajā jomā, kurā tu neesi profesionāls. Mums ir tikai viens pakalpojums – mārketinga stratēģija – kura dot konkrētu rezultātu – pārdošanas apjomu pieaugumu. Mazam un vidējam uzņēmuma pārdošanas apjoma pieaugums tas ir pats svarīgākais radītājs. Līdz ar to mēs orientējamies tieši uz mārketinga stratēģijas izstrādāšanu.»

Mārketinga nozarē D. Razžigajeva piesaista novitāte un radoša pieeja. «Man galvenais ir uzdevums un projekts. Man patīk ambiciozi mērķi – projekta ietvaros uztaisīt nestandarta risinājumu, nekā ir pieņemts,» norāda uzņēmējs.

Neskatoties uz to, ka uzņēmums uzsāka savu darbību pērn, tas sācis aptvert ne tikai Latvijas tirgu, bet arī kaimiņvalstīs. «Tuvāki mērķi ir turpināt uzsākto darbību Latvijā, kā arī aktīvāk sākt darboties Lietuvā un Igaunijā, kā arī iegūt pieredzi savas aģentūras vadīšanā. Viena lieta ir tad, kad tu esi kādas kompānijas mārketinga nodaļas direktors, un cita lieta, kad tu vadi savu uzņēmumu. Vairāk atbildības, pienākumu un daudz jaunas lietas, kuras pirms tam es nezināju,» norāda D. Razžigajevs.

Jūlija Pudenko
MĀRKETINGA AĢENTŪRA, KAS IR FINANSIĀLI ATBILDĪGA PAR SAVU DARBU
MAKSA PAR MŪSU PAKALPOJUMIEM IR TIEŠI ATKARĪGA NO MŪSU SASNIEGTĀ REZULTĀTA